Leasa eller köpa? Och vilken typ av leasing?

Först och främst en disclaimer. Jag är inte revisor eller expert på skatterätt. Du bör dubbelkolla mina påståenden innan du köper eller leasar en Tesla. Detta handlar också bara om leasing kontra köp ifall du har ett företag. För en privatperson är villkoren annorlunda.

Olika leasingtyper
Det finns två typer av leasing; operationell och finansiell.

Operationell leasing
Med operationell leasing hålls värdet av utrustningen utanför balansräkningen och hyreskostnaderna bokförs i sin helhet som direkta kostnader knutna till användandet av utrustningen. Efter leasingperiodens slut lämnar man bara tillbaka bilen till leasinggivaren.

Finansiell leasing
Det är denna typ av leasing som Tesla erbjuder via DnB (man kan givetvis kolla runt på andra leasinggivare, men DnBs ränta var svårslagen när jag kollade runt i augusti 2017). Finansiell leasing är väldigt snarlikt en avbetalning. Leasingföretaget är förvisso ägaren av bilen, men du betalar en summa per månad och ifall du efter leasingperiodens slut vill köpa ut bilen så har du redan betalat ner en del på den. I regel finns ingen restvärdesgaranti vid finansiell leasing, men Tesla har för tillfället en restvärdesgaranti ändå.

Varför leasing?
När du leasar din bil betalar du endast halva momsen. Bilar (så tillvida de inte är en del av verksamheten, typ taxi etc) ger normalt ingen avdragsrätt på momsen. Ifall du hade köpt bilen på företaget så hade du fått betala 25% moms. Med leasing betalar du endast 12,5% moms. För en bil som du leasar ner till halva inköpsvärdet och som kostar en miljon blir förtjänsten alltså 62 500 kronor. En sak man bör ha i åtanke ifall man köper ut bilen sen är att ifall bilens värde överstiger det värde som man har ”betalat ner” via finansiell leasing så måste man momsa fullt ut för differensen. Ett exempel kan illustrera det:

Du har leasat en Tesla som kostade 1 000 000 exkl. moms. Du har valt att på tre år leasa ner den till 50% av inköpspriset och har slängt in 20% i första förhöjda leasingavgift.
Efter tre år har du således betalat av hälften av bilen, men ”tyvärr” så är bilens marknadsvärde 60% av inköpspriset. Det betyder att du måste betala full moms för de 10% som är skillnaden mellan restvärdet och marknadsvärdet. Du får givetvis inte heller dra av ens halva momsen på utköpet. Med andra ord så kostar det 500 000 x 1.25 + 100 000 x 0.125 = 637 500 kronor att köpa ut bilen.

Förlänga leasingavtalet
Man kan efter leasingperiodens slut välja att förlänga avtalet, avsluta avtalet eller köpa ut bilen. Värt att tänka på ifall man förlänger avtalet är att villkoren måste vara desamma. Du har med andra ord samma månadskostnad.

Avbryta elasingavtalet
Ifall man leasar med DnB så får man avbryta elasingavtalet efter ett år. Hur villkoren ser ut för det vet jag inte.

Slutsats
Ekonomiskt sett så är ju ett Tesla-köp aldrig ett bra köp. Men om man vill minimera den negativa ekonomiska effekten så tror jag att finansiell leasing med förlängning av leasingavtalet efter tre år är rätt väg att gå. Åtminstone med dagens ränteläge. Ifall ränteläget är annorlunda om tre år så får man göra en kalkyl där man uppskattar hur mycket bilen minskar i värde och väga den momsbesparingen mot räntan.

Och som vanligt, använd gärna min referral-länk för att få obegränsad fri Supercharging samt 9000 kronor i rabatt vid ett köp: http://ts.la/emil3106

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *